Беларускі анархіст і былы палітвязень Мікола Дзядок распавёў «Нашай Ніве», што такое анархісцкі рух, якім ён бачыць ідэальны свет і чаму лічыць, што дарагія аўтамабілі — сапраўднае злачынства.

Фота — EHU students union

Фота — EHU students union

«Наша Ніва»: Вы цяпер вучыцеся ў ЕГУ? Раскажыце трошкі падрабязней.

Мікола Дзядок: Я жыву ў Коўне. У ЕГУ сумесная праграма з Ковенскім універсітэтам, і нашу групу на два гады накіравалі сюды. Працягваю навучанне на паліталогіі, як і да зняволення.

«НН»: Вучыцеся за грошы?

МД: Я навучаюся па стыпендыі надзвычайнага фонду ЕГУ, якая пакрывае ўсе выдаткі на вучобу, і я ўдзячны адміністрацыі за такую магчымасць.

«НН»: Ужо маеце нейкія планы наконт будучай працы?

МД: Мне вучыцца яшчэ тры гады, і на такі працяглы час я пакуль не загадваю. Можна сказаць, што жыву адным днём ці тыднем, не болей. Да таго ж перыядычна пішу артыкулы для «Новага часу».

«НН»: Ці працягваецца ваша дзейнасць, звязаная з анархісцкай плынню? Вы ж, напэўна, самы вядомы беларускі анархіст сёння.

МД: Канечне, я быў і застаюся часткай анархісцкага руху.

«НН»: А што канкрэтна робіце?

МД: Прабачце, але гэтага я агучыць не магу.

«НН»: Што такое анархізм увогуле? Хто такія анархісты?

МД: У шырокім сэнсе анархізм — гэта светапогляд. Ён мае некалькі «выяваў». Па-першае, гэта палітычная ідэалогія. Гэта цвёрдыя перакананні, як змяніць грамадскі лад так, каб ён кіраваўся без дзяржавы на падставе прамой дэмакратыі і самакіравання працоўных калектываў і тэрытарыяльных камун ці радаў.

Другі бок анархізму — філасофскі. Гэта філасофія аб тым, што сабой уяўляе чалавек, якое яго месца ў свеце. І ў гэтым плане анархізм даволі блізкі да хрысціянства ў яго першапачатковым выглядзе. То бок анархізм працягвае ідэі аб тым, што не трэба рабіць людзям таго, чаго ты не хочаш, каб рабілі табе, што ўлада аднаго чалавека над іншым — гэта зло, што людзі павінны быць роўнымі і дапамагаць адзін аднаму… І паміж людзьмі павінна быць павага, справядлівыя адносіны, а не канкурэнцыя, не спаборніцтвы.

Трэці момант — дзеянне і лад жыцця. Так, грамадска-палітычны ідэал анархізму цяжкадасяжны. Некаторыя нават лічаць, што ён немагчымы (але гэта не так), таму анархісты ў штодзённым жыцці імкнуцца рэалізаваць усе вышэйназваныя прынцыпы. У анархісцкіх суполках няма іерархіі, няма аўтарытарных лідараў. Калі камусьці патрэбная дапамога, удзельнікі руху заўсёды ідуць насустрач. Ды і не толькі ў межах руху: анархісты кормяць бяздомных, дапамагаюць мігрантам, далучаюцца да грамадскіх пратэстаў. Паўсюль, дзе дзяржава наступае на правы грамадзян, анархісты ўключаюцца ў барацьбу.

«НН»: Такі вельмі ідэалістычны светапогляд.

МД: Так, анархісты — вядомыя ідэалісты, але не значыць, што яны вітаюць у аблоках. Проста яны імкнуцца свае ідэалы пераносіць на штодзённае жыццё.

«НН»: А як вы прыйшлі да гэтага светапогляду?

МД: Некаторыя рысы характару, напрыклад, пачуцце справядлівасці, выхаваліся яшчэ ў сям’і. Ну і нонканфармізм, які ў падлеткавым узросце набыў такі максімізаваны выгляд… А непасрэдна да руху я прыйшоў праз панк-субкультуру, гэта ўвогуле ўласціва для майго пакалення анархістаў. Беларускі анархізм вырас з панку, з DIY-панк і хардкор-сцэны, у адрозненне, напрыклад, ад іншых еўрапейскіх краінаў, дзе ён ішоў ад руху працоўных ці студэнцкага руху. Спачатку я слухаў гурты — Contra la Contra, Deviation, — затым усё больш пачынаў цікавіцца палітыкай.

А сёння беларускі анархізм ужо перарос субкультурны этап і стаў амаль выключна палітычна-грамадскім рухам. Але праз жыццё ў аўтарытарнай краіне галоўная яго асаблівасць — паўпадпольнае існаванне. Беларускі анархізм вельмі і вельмі непублічны.

«НН»: Слухайце, вы шмат казалі пра адсутнасць дзяржавы, канкурэнцыі, суцэльную роўнасць… Але ці можа чалавецтва існаваць без дзяржавы? За некалькі апошніх тысяч гадоў ні ў кога ж не атрымалася, здаецца.

МД: Гэтыя некалькі тысяч гадоў — час цывілізацыі, пра якую мы ведаем. Але ёсць навуковыя факты, што да яе шмат чалавечых супольнасцяў жылі без іерархіі і дзяржавы стагоддзямі, калі не тысячагоддзямі. Некаторыя плямёны, напрыклад, захаваліся дагэтуль.

«НН»: Атрымліваецца, што адсутнасць дзяржавы — своеасаблівы рэгрэс, не? Цывілізаваныя людзі жывуць у дзяржавах. Без іх — плямёны.

МД: Акей, можна сказаць, што ў параўнанні з плямёнамі мы больш цывілізаваныя. Але ж мы, а не тыя плямёны, вынайшлі ядзерную зброю, мы праводзілі генацыды, прыдумалі нацыянал-сацыялізм і сталінізм…

Да таго ж і ў ХІХ, і ў ХХ стагоддзі былі прыклады анархісцкага жыцця. Падчас іспанскай рэвалюцыі Арагон і Каталонія існавалі нармальна, калі сяляне захапілі зямлю, рабочыя — заводы. Людзі выдатна самаарганізаваліся пад уплывам анарха-сіндыкалісцкага прафсаюза, у якім было каля двух мільёнаў чалавек.

«НН»: Але ж пачакайце, вернемся да плямёнаў. Яны і не маглі прыдумаць ядзерную зброю проста праз недахоп ведаў. Аб’ём ведаў сярэдняга сучаснага чалавека большы і нашмат разнастайнейшы, чым аб’ём ведаў сярэдняга абарыгена.

МД: Я таксама пэўны час так думаў, але цяпер лічу, што гэта памылковае меркаванне. Што такое веды? Мы лічым, што веды — гэта тое, што мы прачыталі штосьці ў кніжках, вывучылі некалькі гістарычных падзей і навучыліся карыстацца айфонам, умоўна кажучы. І мы лічым, што ў чалавека з Амазонкі ведаў меней. Але гэта не так. Закіньце беларуса ў джунглі ці хаця б у звычайны лес, паглядзіце, колькі ён там пражыве са сваімі ведамі. А плямёны выжываюць.

«НН»: Але ж, умоўна кажучы, калі ката закінуць, то і кот выжыве. Мы ж не пра гэта…

МД: Гэта пагардлівае стаўленне да людзей, якія не блізкія нашай культуры, нашаму ладу жыцця, трошкі фашызмам аддае. Я і сам чалавек сённяшняй заходняй культуры, але я не буду глядзець зверху ўніз на чалавека іншай цывілізацыі, нават калі яна не тэхналагічная і ён не чытаў кніжак. Сярэдні жыхар Амазоніі ведае столькі прыкметаў прыроды, раслінаў, нюансаў навакольнага асяроддзя, якія гарадскія жыхары не заўважаюць. Гэта таксама велізарныя аб’ёмы ведаў, таксама тэхналогіі, але іншага кшталту. Мы ж — людзі атамізаваныя, адарваныя ад прыроды, ад каранёў.

«НН»: Я пра тое, што сённяшняя культура ўвесь час існавала ў межах дзяржаў, тых ці іншых. І гэтай культурай было створана нашмат больш, чым плямёнамі, якія жылі ўвесь гэты ж час, як вы кажаце, без іерархіі і дзяржавы. І дзяржава, то бок рэгуляванне ўзаемаадносін паміж людзьмі на больш складаным узроўні, паказчык усё ж больш складанага мыслення. Ці не?

МД: Але што мы стварылі? Тэхналогіі? Акей, дык мы атрымалі амаль забітую прыроду. Колькі людзей забілі за іншадумства, за непадпарадкаванне кіраўнікам! І што, трэба ганарыцца гэтым? Казаць, што затое мы не як дзікуны? Нельга гэта ўсё параўноўваць, нам няма чым асабліва ганарыцца. «Дзікуны» не маюць дамоў, як у нас, не маюць лекаў, але жывуць у гармоніі з прыродай. І трэба больш крытычна ставіцца да сваёй цывілізацыі, да яе дасягненняў. Ці гэта годная прыкмета нашай цывілізацыі: сусветныя войны, інквізіцыя, газавыя камеры?

«НН»: Але ж мастацтва — годная прыкмета. І «звычайны» чалавек сёння ведае нашмат больш, чым яму патрэбна для выжывання. Ён ведае — у тым ці іншым аб’ёме — літаратуру, мастацтва, музыку, то бок рэчы, для яго выжывання зусім не асноўныя. А той дзікун ведае шмат чаго, але ж большасць ведаў патрэбныя яму проста каб не загінуць.

МД: Мы не можам так казаць, таму што ані вы, ані я не ведаем дастаткова пра гэтых людзей. І мы не можам казаць, што ў нас больш культуры, чым у іх. Ды і большасць людзей нашай цывілізацыі нічога асабліва і не ведае, акрамя сядзення Укантакце і смешных карцінак. Тэхналагічная цывілізацыя адказная не толькі за прагрэс, але і за пэўную дэградацыю чалавека.

«НН»: Давайце далей. Вы казалі пра ідэальнае грамадства без канкурэнцыі. Але як стымуляваць чалавека на нейкія дасягненні?

МД: Практыка паказала, што чалавечае грамадства без канкурэнцыі існуе нармальна. Вернемся да той жа іспанскай рэвалюцыі. Там вельмі моцна ўзнялася прамысловасць на тэрыторыі, дзе не было дзяржавы. Вось вам і адказ на пытанне. У чалавека ёсць і іншыя стымулы да працы, чым грошы: грамадская павага, пачуцце доўгу перад калектывам, перад камунай.

«НН»: Дык гэта ж і ёсць канкурэнцыя. Калі вы нарошчваеце аб’ёмы, працуеце хутчэй, каб прадаць сваё хутчэй за іншую камуну, якая працуе ў той жа плыні, бо калі спозніцеся, у вас ужо не купяць.

МД: А які сэнс?

«НН»: Напрыклад, вы хочаце завесці яшчэ пару-тройку дзяцей, але ў вас не хапае грошай на іх гадаванне.

МД: У анархісцкіх калектывах, якія рэалізаваліся на практыцы, такое не магло існаваць. Бо і раней — а сёння дакладна — узровень тэхналогій дазваляў задаволіць усе патрэбы чалавека ў межах камуны, колькі б дзяцей у яго не было. Ды і гэтае жаданне зарабіць больш ёсць тады, калі чалавека падганяюць знешне. У нас жа спажывецкае грамадства, нам кажуць: набывай, купляй! Капіталізм трымаецца на маркетынгу і рэкламе, бо калі людзі перастануць пастаянна купляць новае, то яго і не будзе сэнсу вырабляць. І капіталісты перастануць атрымліваць прыбытак.

«НН»: Пра анархізм як палітычны рух — вы самі бачыце сябе ў палітыцы?

МД: Калі палітыка — гэта сядзенне ў кабінетах, то яна мне не патрэбная. Я за канкрэтныя дзеянні і змены сацыяльнага асяроддзя вакол сябе.

Мікалай Дзядок (у цэнтры) са студэнтамі Еўрапейскага гуманітарнага ўніверсітэта, якія змагаліся за яго вызваленне

Мікалай Дзядок (у цэнтры) са студэнтамі Еўрапейскага гуманітарнага ўніверсітэта, якія змагаліся за яго вызваленне

«НН»: То бок вы бачыце сябе чалавекам, які штосьці змяняе ў краіне?

МД: Ну, так замахвацца я б не стаў зараз… Да таго ж, анархісты змагаюцца за змяненне свету, бо ў асобна ўзятай краіне анархізм не выжыве.

«НН»: Няма сэнсу мяняць адну краіну?

МД: Калі мы кажам пра глабальныя змены, то так. Такая краіна, як Беларусь, якая знаходзіцца на перакрыжаванні моцных геапалітычных сілаў… Шанцаў тут вельмі і вельмі мала. Як мінімум да анархізму павінен прыйсці нейкі рэгіён планеты, а не адна маленькая краіна.

«НН»: Дык гэта амаль невырашальная задача, не? Вам, атрымліваецца, трэба пераканаць не 10 мільёнаў чалавек, а адразу 100 мільёнаў?

МД: Мы пераконваем у першую чаргу тых, хто побач. Думаем глабальна, дзейнічаем лакальна, вось і ўсё.

«НН»: Дык а як анархісты могуць прыйсці да ўлады?

МД: Гэта аксюмаран, бо анархісты якраз за адсутнасць улады. У ідэале мы пераконваем народ і мяняем сістэму праз сацыяльную рэвалюцыю. Людзі мяняюць сістэму самі, пры нашым удзеле, канечне.

«НН»: І як будзе выглядаць такая краіна?

МД: Гэта федэралізацыя, адсутнасць кіравання з цэнтра. Будзе некалькі камунаў, якія на роўных будуць прымаць рашэнні.

«НН»: Дык а Беларусь як нацыянальная краіна з пэўнай сваёй культурай вам увогуле патрэбная?

МД: Я асабіста выступаю за разнастайнасць культур, каб іх было як мага больш. Але калі мяне нехта пакліча змагацца за нацыянальную беларускую дзяржаву, то я гэтага рабіць не буду. Я думаю, што сваю культуру і мову можна адстаяць без усякай дзяржавы. Я стараюся падтрымліваць беларускую мову і культуру, але гэта не павінна насаджвацца гвалтоўна.

«НН»: А межы краіны?

МД: Яны акрэсленыя дзяржавай і нярэдка не супадаюць з этнічнымі ці гістарычнымі межамі.

«НН»: Умоўны прыклад: анархічная Беларусь. Падзеленая на камуны. І тут Віцебская камуна вырашае: ведаеце, чувакі, мы, напэўна, далучымся да Расіі, нам там больш падабаецца. І што рабіць у такім выпадку? Адпусціць?

МД: Я асабіста ніколі не пайду са зброяй у руках, каб прымушаць такіх людзей заставацца ў складзе краіны. Хочуць — хай ідуць, калі гэта рашэнне большасці.

«НН»: Дык што тады, Украіне варта аддаць Расіі Данбас па вашай логіцы?

МД: Не, тут тыповы прыклад уплыву больш моцнага суседа і імперыялістычнай агрэсіі. Гэта розныя рэчы і іх нельга параўноўваць: раўнапраўныя адносіны паміж дзвюма анархічнымі камунамі і паміж дзвюма дзяржавамі, адна з якіх, да таго ж, большая і агрэсіўнейшая.

«НН»: Добра, дзякуй. Але, на маю думку, у вас вельмі ўтапічны і ідэалістычны светапогляд.

МД: А на маю думку, утапічна напісаць Канстытуцыю, абвесціць, што вышэйшая мэта дзяржавы — гэта забеспячэнне правоў і свабодаў чалавека, і верыць, што гэта будзе працаваць у краіне, дзе пануе капіталізм.

«НН»: Пра так званы капіталізм яшчэ трохі. Вы выказваліся, што мець дарагі аўтамабіль у сённяшняй Беларусі — гэта злачынства. Вы сапраўды так лічыце?

МД: Так, з маральнага пункту гледжання раскоша сёння — злачынства. Ёсць людзі, якім няма чаго есці, няма чым плаціць за жыллё. І неабавязкова гэта п’яніцы, часта гэта тыя, хто сумленна працаваў усё жыццё. І мне было б сорамна ездзіць на элітным аўто, калі ёсць пенсіянеры, якія збіраюць бутэлькі.

«НН»: Але што калі ў свой час тыя пенсіянеры самі выбралі свой шлях? Хтосьці сам выбраў працаваць тры гадзіны на дзень прыбіральшчыцай. А хтосьці іншы ў той час днямі і начамі вучыўся праграмаваць, напрыклад.

МД: А што, праца прыбіральшчыка менш карысная для грамадства? Яна горш аплочваецца, чым праца ўмоўнага праграміста. Гэта вядома. І гэта рэальнасць, у якой мы ўсе жывем. Казаць, што кожны атрымаў па заслугах у такой сітуацыі — амаральна. Я лічу так.

* * *

Мікалай Дзядок нарадзіўся 23 жніўня 1988 году ў Брагіне. Скончыў юрыдычны каледж БДУ. Паступіў у Еўрапейскі гуманітарны ўніверсітэт на аддзяленне паліталогіі, вучыўся завочна. Дзядок быў затрыманы 3 верасня 2010 году ў якасці падазраванага па справе аб нападзе на амбасаду Расіі ў Мінску.

Праваахоўныя органы яго на трое сутак і змясцілі ў ізалятар часовага ўтрымання. Доказаў аб удзеле Дзядка ў нападзе не хапіла, але яго працягвалі трымаць за кратамі, «правяраючы» на ўдзел у іншых справах.

24 верасня 2010 года Дзядок быў абвінавачаны ва ўдзеле ў несанкцыянаванай акцыі каля Генштабу Беларусі.

27 мая 2011 года Мікола быў асуджаны на 4,5 года пазбаўлення волі (гэтак званая «справа анархістаў»). У лістападзе 2014 года, за 3 месяцы да сканчэння тэрміну, на Дзядка завялі новую крымінальную справу за «парушэнне рэжыму адбыцця пакарання», суд працягнуў яго зняволенне на 1 год.

Падчас зняволення Мікола пабраўся шлюбам са сваёй сяброўкай Валерыяй Хоцінай.

22 жніўня 2015 года ў ліку шасці палітвязняў Мікола Дзядок быў вызвалены па рашэнні кіраўніка краіны.

Бацька Міколы, Аляксандр Дзядок узначальвае аддзел па юрыдычнай і кадравай рабоце аднаго з упраўленняў «Белтрансгаза». Працаваў следчым, пракурорам Брагінскага раёна, юрысконсультам, старшынёй раённага суда Гомеля, суддзёй крымінальнай калегіі Мінскага абласнога суда.

Чытайце таксама: Мікалай Дзядок на волі: «Хачу, каб гэта не аказалася сном»

Клас
0
Панылы сорам
0
Ха-ха
0
Ого
0
Сумна
0
Абуральна
0

Хочаш падзяліцца важнай інфармацыяй ананімна і канфідэнцыйна?