Падчас адкрыцця выставы.
Легендарную стужку «Міколка Паравоз» здымалі на гродзенскім вакзале (будынак не захаваўся).
Андрэй Вашкевіч на адкрыцці выставы.
Выстава «На гродзенскім пероне» у Старым Замку будзе дзейнічаць аж да красавіка. Нагадаем, акурат у 1862 г. праз Беларусь прайшла чыгуначная лінія
Сярод экспанатаў Андрэй Вашкевіч, загадчык аддзела найноўшый гісторыі музея, звяртае ўвагу на рэпрадукцыі першых здымкаў Гродна, зробленых у 1861 г. аўстрыйцам Антонам Рорбахам — на іх выяўлены працэс будаўніцтва чыгуначнага мосту на Нёмане. З цікавостак выставы варта таксама адзначыць старыя тэлеграфныя апараты, мапы ды ліхтары розных часоў, касцюмы чыгуначнікаў, макеты тэхнікі, у тым ліку знакамітых «сталыпінскіх вагонаў».
— Чыгунку будавалі напярэдадні Паўстання Каліноўскага. Гэта адыграла нейкую ролю?
Андрэй Вашкевіч: Будавалі яе французы, сярод іх былі прадстаўнікі мясцовай шляхты, што эмігравалі пасля паўстання 1830–31 г. І яны дзейнічалі:
Гродна ў выніку стаў станцыяй 4 класа (ніжэйшага), затое ў Парэччы, недалёка ад горада, была ўзведзеная станцыя2-га класа. Рабілася гэта з мэтай аддаліць чыгуначны цэнтр ад адміністрацыйнага цэнтру расейскай улады — Гродна, і зрабіць Парэчча зборным пунктам паўстанцаў.
Знамянальнай для горада падзеяй быў і бой на Гродзенскім вакзале паўстанцкага атраду, які спрабаваў прарвацца ў Парэчча, захапіўшы паравоз. Наогул,
паўстанне 1863 г. было б не так лёгка здушыць, каб не чыгунка, якой расейцы мабільна перакідалі свае войскі.
— Архітэктура вакзалаў мела нейкі ідэалагічны сэнс?
АВ: Так, безумоўна. Гродзенскі вакзал будаваўся ў
З пункту гледжання захавання спадчыны варта было б звярнуць увагу на велізарную колькасць розных чыгуначных пабудоваў уздоўж шляхоў (будкі абыходчыкаў, дамы станцыённых дазорцаў), часта будаваныя ў стылі рускага мадэрну. Зараз яны на жаль актыўна знікаюць…
— Наогул, чыгуначнікі неяк вылучаліся з масы пралетарыяў?
АВ:
Чыгуначнікі заўжды былі самым «прасунутым» класам сярод рабочых, асобнай «кастай». Іх паважалі, яны мелі адукацыю —«Міколка Паравоз» Міхася Лынькова усё гэта цудоўна ілюструе. Нават у савецкі час, пасля вайны, чыгуначнікі мелі сваю прыгожую форму, аркестр, ішлі асобнай калонай на дэманстрацыях — і гэта рабіла ўражанне.
Яны мелі глыбокае пачуццё прафесійнай супольнасці —цяпер, на жаль, гэтага ўжо няма.