Падчас адкрыцця выставы.

Падчас адкрыцця выставы.

Легендарную стужку «Міколка Паравоз» здымалі на гродзенскім вакзале (будынак не захаваўся).

Легендарную стужку «Міколка Паравоз» здымалі на гродзенскім вакзале (будынак не захаваўся).

Андрэй Вашкевіч на адкрыцці выставы.

Андрэй Вашкевіч на адкрыцці выставы.

Выстава «На гродзенскім пероне» у Старым Замку будзе дзейнічаць аж да красавіка. Нагадаем, акурат у 1862 г. праз Беларусь прайшла чыгуначная лінія Пецярбург-Варшава.

Сярод экспанатаў Андрэй Вашкевіч, загадчык аддзела найноўшый гісторыі музея, звяртае ўвагу на рэпрадукцыі першых здымкаў Гродна, зробленых у 1861 г. аўстрыйцам Антонам Рорбахам — на іх выяўлены працэс будаўніцтва чыгуначнага мосту на Нёмане. З цікавостак выставы варта таксама адзначыць старыя тэлеграфныя апараты, мапы ды ліхтары розных часоў, касцюмы чыгуначнікаў, макеты тэхнікі, у тым ліку знакамітых «сталыпінскіх вагонаў».

— Чыгунку будавалі напярэдадні Паўстання Каліноўскага. Гэта адыграла нейкую ролю?

Андрэй Вашкевіч: Будавалі яе французы, сярод іх былі прадстаўнікі мясцовай шляхты, што эмігравалі пасля паўстання 1830–31 г. І яны дзейнічалі:

Гродна ў выніку стаў станцыяй 4 класа (ніжэйшага), затое ў Парэччы, недалёка ад горада, была ўзведзеная станцыя 2-га класа. Рабілася гэта з мэтай аддаліць чыгуначны цэнтр ад адміністрацыйнага цэнтру расейскай улады — Гродна, і зрабіць Парэчча зборным пунктам паўстанцаў.

Знамянальнай для горада падзеяй быў і бой на Гродзенскім вакзале паўстанцкага атраду, які спрабаваў прарвацца ў Парэчча, захапіўшы паравоз. Наогул,

паўстанне 1863 г. было б не так лёгка здушыць, каб не чыгунка, якой расейцы мабільна перакідалі свае войскі.

— Архітэктура вакзалаў мела нейкі ідэалагічны сэнс?

АВ: Так, безумоўна. Гродзенскі вакзал будаваўся ў 1860-я ў стылі класіцызму — хутчэй адпаведна эстэтычным густам часу. А вось ужо вакзалы ў Брэсце або Баранавічах 1880-90-х — прыклады «псеўдарускага» стылю, абгрунтаванага ідэалагічна. Тое самае рабілі і палякі ў міжваенным часе, карыстаючыся неабарочнымі формамі «дамоў-фартэцаў» (вакзалы ў Мастах, Ражанцы, Наваельні).

З пункту гледжання захавання спадчыны варта было б звярнуць увагу на велізарную колькасць розных чыгуначных пабудоваў уздоўж шляхоў (будкі абыходчыкаў, дамы станцыённых дазорцаў), часта будаваныя ў стылі рускага мадэрну. Зараз яны на жаль актыўна знікаюць…

— Наогул, чыгуначнікі неяк вылучаліся з масы пралетарыяў?

АВ:

Чыгуначнікі заўжды былі самым «прасунутым» класам сярод рабочых, асобнай «кастай». Іх паважалі, яны мелі адукацыю —
«Міколка Паравоз» Міхася Лынькова усё гэта цудоўна ілюструе. Нават у савецкі час, пасля вайны, чыгуначнікі мелі сваю прыгожую форму, аркестр, ішлі асобнай калонай на дэманстрацыях — і гэта рабіла ўражанне.
Яны мелі глыбокае пачуццё прафесійнай супольнасці —
цяпер, на жаль, гэтага ўжо няма.
Клас
0
Панылы сорам
0
Ха-ха
0
Ого
0
Сумна
0
Абуральна
0

Хочаш падзяліцца важнай інфармацыяй ананімна і канфідэнцыйна?